Skanskan Suomessa korkeimmat tähän mennessä rakentamat Atlas ja Hyperion nousevat Vuosaaren metroaseman ja Columbus-kauppakeskuksen tuntumaan. Kesällä 2023 valmistuva tornitalo Hyperion ja vuonna 2024 valmistuva Atlas tulevat saksalaisen kiinteistösijoitusyhtiö Union Investmentin omistukseen. Rakennuksille tavoitellaan RTS-ympäristöluokitusta.
Tornitalojen rakentamisesta on kertynyt kokemusta Skanskalle Suomessa jo yli 20 vuoden ajalta, sillä ensimmäinen yli 20-kerroksinen tornitalo rakennettiin jo 90-luvun lopulla. Sittemmin tornitaloja on rakennettu jo parisenkymmentä.
”Myös kansainvälisestä näkökulmasta katsottuna Skanska on rakentanut useita korkeita rakennuksia ympäri maailman, esimerkiksi Lontooseen 180 metriä korkean 30 St Mary Axen, joka tunnetaan tuttavallisemmin myös nimellä The Gherkin, eli suolakurkku. Kokemuksia ja uutta tietotaitoa onkin kerätty Britanniasta ja Ruotsista käytettäväksi myös Hyperionin ja Atlaksen rakentamisessa”, kertoo hankkeen projektipäällikkö Mikko Borg Skanskalta.
Tonttien vähyys ja uusien asuntojen kysyntä on kasvattanut maailmalla tarvetta korkeaan rakentamiseen. Suuntaus näkyy myös Suomessa erityisesti pääkaupunkiseudulla. Vuotien varrella kauppakeskuksen ja metroaseman sisäänkäyntien lähelle rakennettavalla tontilla ei ole ylimääräistä tilaa ja liikenne on vilkasta. Korkean rakentamisen ja alueen erityispiirteet näkyvät työmaan logistiikkasuunnittelussa, ja Skanskan parhaiden asiantuntijoiden osaaminen on valjastettu projektin käyttöön.
Mikon mukaan harkittu suunnittelu ja pystylogistiikka tehostavat toimintaa sekä pienentävät työturvallisuusriskejä.
”Esivalmistusaste on korkea, sillä ulkoseinät pystytetään sandwich-elementeistä, joissa on mukana kantava runko, eristeet, julkisuvut, ikkunat, parvekeovet ja -kaiteet. Rakennusvaiheita ja kuljetuksia on vähemmän, kun käytetään pitkälle jalostettuja elementtejä”, Mikko kertoo.
Loput runkotarvikkeet nostetaan suoraan talon sisälle täsmätoimituksina ennen kerroksen välipohjan valamista. Osa sisävaiheen tarvikkeista kootaan eri toimittajilta välivarastoon, josta ne siirretään suoraan kerroksiin. Keskitetty tavarantoimitus vähentää työmaaliikenteen lisäksi sään vaikutuksia aikatauluun, sillä mitä korkeammalle mennään, sitä herkemmin tuuli rajoittaa nosturin käyttöä.
Tornitaloa rakennettaessa työkalut kiinnitetään kehoon
Olennaista on kiinnittää kaikki irtain tuulelle alttiissa avonaisessa holvissa. Atlaksen työmaan vastaavan työnjohtajan Juha Putkosen mukaan elementtiasentajat kestävät hyvin korkeita paikkoja, mutta mitään erityisiä urotekoja huipullakaan ei tarvita. Turvallisuus toki korostuu entisestään, koska pienikin irtonainen kappale voi aiheuttaa vahinkoa pudotessaan.
”Henkilökohtaiset työkalut sidotaan käyttäjään kiinni, ja kaikki rakennustarvikkeet kiinnitetään tai sidotaan välittömästi, sillä ylhäällä tuuli tarttuu herkästi irtonaisiin kappaleisiin”, Juha painottaa.
Korkeassa rakentamisessa pystysuuntaiset välimatkat ovat pitkiä myös ihmisille. Tavarahissien lisäksi työmaalla hyödynnetään taloon tulevia hissejä, jotka otetaan käyttöön vaiheittain koneistoa korottamalla. Taukotilat sijoitetaan tilapäisesti rakennuksen sisään. Menettely vähentää esimerkiksi liikkumisen tuomia liukastumisriskejä ja säästää työaikaa sekä hissikapasiteettia.
Huippukorkeat rakennukset vaativat siis myös ennakointia ja huippusuunnittelua. Kerros kerrokselta pronssinhohtoiset jätit, Atlas ja Hyperion, nousevat ja tarjoavat yli 500 asuntoa Helsingin kattojen yllä.