Valittavanasi on erilaisia tapoja ilmoittaa tietämästäsi tai epäilemästäsi sopimattomasta menettelystä:
- Jos olet töissä Skanskassa, puhu lähimmälle esihenkilölle tai hänen esihenkilölleen. Jos se tuntuu hankalalta …
- Ota yhteyttä Skanskan henkilöstöhallintoon, lakiosastoon tai eettiseen komiteaan. Jos se tuntuu hankalalta ja jos uskot, että on tapahtunut vakava eettinen rikkomus…
- Ota yhteyttä Skanskan Hotline-ilmoituskanavaan puhelimitse tai verkkolomakkeella. Viestisi ottaa vastaan ulkopuolinen palveluntarjoaja ja voit tehdä ilmoituksen nimettömänä.
Ilmoituksen voi jättää oheisen linkin kautta joko suomeksi tai englanniksi: https://www.speakupfeedback.eu/web/xwrsyft/fi
Tunnuskoodi: 34397
Näin Skanskan Hotline-kanava toimii:
Skanskan Hotline-kanavaan voivat ottaa yhteyttä Skanskan omien työntekijöiden lisäksi asiakkaat, alihankkijat, aliurakoitsijat ja muut sidosryhmät.
Voit tehdä ilmoituksen joko soittamalla maksuttomaan puhelinnumeroon tai verkkolomakkeella. Molemmissa vaihtoehdoissa syötät ensin paikallisen tunnuskoodin ja valitset haluamasi kielen. Puhelimella soittaessasi jätät viestisi puhelinvastaajaan. Muista ottaa talteen tapausnumerosi, jonka avulla voit edetä asiassa nimettömänä,mikäli niin haluat.
Viestisi ottaa vastaan hollantilainen yritys nimeltä People Intouch. He kirjoittavat puhtaaksi puhelimitse vastaanotetut viestit. He antavat Skanska-konsernin eettiselle komitealle koodin, jonkaavulla komitea voi lukea viestisi suojatulla verkkosivulla.
Skanska-konsernin eettinen komitea lukee viestisi tällä suojatulla verkkosivulla. Eettinen komitea ei kuule tai näe alkuperäistä viestiäsi. Tämän jälkeen eettinen komitea arvioi viestissäsi kuvaamasi tapauksen ja lähettää vastauksen People Intouch -yritykselle, joka kääntää vastauksen omalle kielellesi.
Kun ensimmäisestä viestistäsi on kulunut kymmenen päivää, voit syöttää tapausnumerosi kuunnellaksesi tai lukeaksesi eettisen komitean vastauksen. Tämä vastaus saattaa sisältää kysymyksiä, joihin sinua pyydetään vastaamaan saman menettelyn kautta kuin esittäessäsi kysymyksen. Tämä toimenpide saatetaan toistaa, kunnes tutkinta on valmis.
Skanska-konsernin eettinen komitea kertoo sinulle kaikista päätöksistään ja toimenpiteistään People Intouch -järjestelmän kautta.