HS2 (High Speed 2) on Euroopan suurin käynnissä oleva infrahanke. Siinä rakennetaan 136 kilometrin suurnopeusrataa Lontoon ja Birminghamin välille.
Hankkeen mittakaava on vaikuttava: siihen kuuluu muun muassa 350 työmaata, 60 arkeologista hanketta, yli 30 000 rakennustyöntekijää, 52 kilometriä tunneleita ja 50 siltaa – mukaan lukien Britannian suurin ratasilta.
Hanke täynnä innovaatioita
Osallistuin Skanska Scale Leadership Development -koulutusohjelmaan, jonka myötä työskentelin puolen vuoden ajan HS2-projektin sisäisessä kehitystiimissä.
Hanketta toteutetaan peräti neljän pääurakoitsijan voimin. Työskentelin Skanskan, Costainin ja STRABAGin muodostamassa SCS Joint Venture -työyhteenliittymässä, joka rakentaa tunneleita kuhisevan Lontoon alla.
Keskeinen tehtäväni oli tunnistaa tästä megaluokan kokonaisuudesta innovaatioita ja toimintatapoja, joita voitaisiin hyödyntää myös kotimaisissa infrahankkeissa.

Victoria Road Crossover Box -kaivannosta lähetettiin liikkeelle kaksi TBM-tunneliporakonetta. Tämä oli mahdollista erikoisen toukanmuotoisen rakenteen ansiosta.
Erityisen vaikuttavaa oli hankkeen tarkka ja koordinoitu dokumentointi sekä onnistumisten jakamisen kulttuuri. HS2:lla on esimerkiksi oma tietopankki, Learning Legacy, johon kootaan hankkeessa kehitetyt innovaatiot, uudet työskentelytavat ja hyvät käytännöt kaikkien hyödynnettäväksi. Lisäksi tilaajalla on erittäin vahva tahtotila uusien ideoiden kehittämiseen, mikä mahdollistaa ketterän kokeilun ja käyttöönoton. Hankkeella onkin kokonaisuudessaan jopa yli 700 innovaatioprojektia.
Sovellettavia ratkaisuja Suomeen
Lontoon pinnan alla kuhisee: tunneleita porataan parhaimmillaan jopa kuuden massiivisen tunneliporakoneen (TBM, Tunnel Boring Machine) avulla. Tässä monimutkaisessa megaluokan kokonaisuudessa hyödynnetään monia kekseliäitä ratkaisuja, joita voisimme soveltaa myös Suomessa:
- Logistiikan keskittäminen nopeuttaa aikatauluja ja parantaa turvallisuutta. Maa-ainekset siirrettiin liukuhihnoilla suoraan logistiikkaterminaaliin ja sieltä junilla jatkokäsittelyyn – ilman keskittämistä yli miljoona rekkakuljetusta ruuhkauttaisi paikallisliikennettä.
- Kaivantojen muoto parantaa toiminnallisuutta. Hankkeella hyödynnettiin erikoista toukanmuotoista rakennetta, joka mahdollisti kahden TBM:n käytön samanaikaisesti. Tämä toimi samalla myös materiaalien jakelupisteenä. Tulevaisuudessa kaivanto toimii raiteenvaihto- ja ilmanvaihtopaikkana.
- Liikkuvat muottijärjestelmät nopeuttavat työtä. Avokaivannossa käytetyt liikkuvat katto- ja seinämuottijärjestelmät lyhensivät työvaihetta melkein puolella – 16 päivästä yhdeksään.
- Uusi teknologia kannattaa valjastaa rohkeasti hyötykäyttöön. Esimerkiksi hankkeella käytetty tekoäly- ja algoritmipohjainen riskienhallintatyökalu pystyi entistä paremmin ennakoimaan viivästyksiä. Kilpajuoksu tekoälypohjaisten työkalujen käytössä on kovaa rakennusalalla Britanniassa – ja jatkossa myös Suomessa. Droneja käytettiin esimerkiksi telinekattojen tarkastuksiin.
Suomalaista osaamista arvostetaan maailmalla
Vastavuoroisesti sain viedä kotimaista osaamista Britteihin – ja oli hienoa huomata, ettei se jäänyt paikallisen osaamisen varjoon.
Briteissä arvostettiin erityisesti suomalaista tehokkuutta ja avoimuutta. Erityistä kiinnostusta herätti VDC-menetelmä (Virtual Design and Construction) ja sen ICE-sessiot (Integrated Concurrent Engineering), jota Suomessa hyödynnämme esimerkiksi käynnissä olevassa Koskelan varikkohankkeessa. Toivon, että tämä menetelmä yleistyy myös Britanniassa.

HS2-hankkeessa korostui onnistumisten jakamisen kulttuuri. Työyhteisössä vaihdettiin ajatuksia monipuolisesti – aina päivittäisistä havainnoista laajempiin kulttuurisiin ulottuvuuksiin. Kuvassa: Scott Murray (vas.) ja Steve Priest (oik.). Kuva: Noemi Barrington.
Kokemuksia, jotka jäivät mieleen
Puolen vuoden Skanska Scale -koulutusohjelma Lontoossa tarjosi ainutlaatuisen oppimiskokemuksen niin työssä kuin vapaa-ajalla. Erityisesti mieleeni jäivät pääsy tunneliporakoneen sisään sekä lean-koulutus Toyotan tehtaalla Walesissa.
Perehdytys Skanska UK:n toimintaan ja työni Operational Excellence -tiimissä syvensivät ymmärrystäni kansainvälisestä yhteistyöstä. Kävin myös useilla työmailla ja tuotantolaitoksilla, kuten Flag Fenin jätevesilaitoksen laajennustyömaalla ja datakeskuksen laajennuksessa Slough’ssa. Työajan ulkopuolella Lontoon monikulttuurisuus, puistot, museot ja komediaklubit sekä päiväretket ympäri Britanniaa syvensivät kokemustani.
Ihmiset tekevät asiat mahdolliseksi
Skanska Scale -koulutusohjelman tarjoama kokemus osoitti, että rakentamisen laatu on huippuluokkaa myös Skanska UK:ssa – ja erinomaiseen lopputulokseen on monia reittejä. Koska lopulta ihmiset tekevät asiat mahdollisiksi, meillä Skanskassa on poikkeukselliset mahdollisuudet kasvaa, kehittyä ja oppia toisiltamme kansainvälisten verkostojemme kautta.