”Rakennuselementtien kuljetuslogistiikan kehittäminen turvallisemmaksi sai aluksi vauhtia turvallisuuskyselyistä elementtejä valmistaville betoniteollisuusyrityksille. Tämän jälkeen lähdimme muotoilemaan koulutuspakettia yhdessä Lujabetonin, Parman, MH-Betonin ja Laukaan Betonin kanssa. Lopuksi mukaan tuli myös CAP-Autokoulu, jonka tarkoituksena on vetää koulutuksia kehitystyön jälkeen. Koulutusprojektia on jo valmisteltu reilu vuosi, ja se valmistuu vuoden loppuun mennessä. Kehitysprosessin aikana pilotoimme koulutusta jo muutamien elementtikuljettajien kanssa. Vuoropuhelu osallistujien kanssa on erityisesti alkuvaiheessa tärkeää, jotta koulutusta voidaan kehittää edelleen”, kertoo hankintapäällikkö Tomi Houtsonen Skanskalta.
Koulutuksen raamit ovat tulleet Liikenne- ja viestintävirasto Traficomilta, joka on hyväksynyt sen osaksi ammattikuljettajien täydennyskoulutusvaihtoehtoja. Yhteistyökumppaneiden kanssa kehitetyssä uudessa koulutuspäivässä keskitytään ensisijaisesti kuorman sidontaan ja työmaalla tapahtuvaan purkutilanteeseen. Koulutus koostuu muun muassa luennosta sekä videoista.
”Elementtilogistiikassa ei määrällisesti satu vuosittain huolestuttavan paljon onnettomuuksia, mutta joitakin läheltä piti -tilanteita tulee. Onnettomuuksista suuri osa sattuu rakennustyömailla elementtien purkamisissa, ja loukkaantumisseuraamukset voivat olla vakavia elementtien suuren painon vuoksi. Purku- ja nostotöiden turvallisuutta edistetään monin keinoin, esimerkiksi huomiota on kiinnitetty elementtien purkupaikkojen sijoitteluun ja kuntoon sekä elementtien käsittelyyn. Sama koskee valubetonin toimituksia ja valuja”, kertoo HSE-päällikkö Matti Eronen Skanskalta.
Kolmivaiheinen turvallisuushaaste
Elementtikuljetusten turvallisuus on kolmikantapeliä. Tieliikenteessä vastuu on kuljetusliikkeellä, mutta työmailla elementtien purkamisten turvallisuusvastuu siirtyy pääurakoitsijalle eli rakennusliikkeelle. Osallisina purkamisessa ovat elementtikuljettajan lisäksi torni- tai ajoneuvonosturin kuljettaja sekä elementtien vastaanottajat.
”Ammattikuljettajien kokemus elementtien kuljetuksiin ja purkuihin on karttunut vuosien varrella käytännön sekä elementtitehtaiden ja rakennusliikkeiden omien perehdytysten kautta. Koulutuksen avulla elementtien käsittelyyn saadaan yhtenäiset työtavat ja turvallisuuskäytännöt. Purkutilanteisiin on lisäksi erityisiä turvavälineitä, ja niiden käyttöä opastetaan koulutuksessa”, Tomi jatkaa.
Myötätuulta koulutukselle talonrakennus- ja betoniteollisuudelta
Talonrakennusteollisuus Itä-Suomen piirin aluepäällikkö Kimmo Anttonen pitää elementtikuljetuksiin räätälöityä kuljettajakoulutusta erinomaisena,koska se lisää turvallisuutta logistiikan kaikissa vaiheissa niin itse kuljettajille kuin muillekin elementtilastin kanssa tekemisissä oleville.
”Ensisijaisesti kyse on henkilöturvallisuudesta, mutta elementtirikkojen väheneminen tuo myös taloudellista hyötyä. Toivon, että Skanskan, elementtejä valmistavien yritysten ja CAP-Autokoulun kehittämä, Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin hyväksymä koulutus- ja toimintamalli jalkautuu ympäri maata. Suomessa on työturvallisuuden harjoitusalueita, joissa on elementtien lastaus- ja purkurasteja käytännön koulutukseen”, Kimmo kertoo.
Elementtikuljettajille räätälöity lastaus- ja purkuturvallisuuden koulutus vakioi ja varmistaa oikeita toimintatapoja sekä turvavälineiden käyttöä. Erityisen tärkeää se on uusille ja kokemattomille kuljettajille.
”On hienoa, että valintavaihtoehto on hyväksytty pakolliseen kuljettajien täydennyskoulutukseen. Betonielementit ovat erityisen painavia rakennustuotteita, joten on tärkeää, että niiden kuormaus ja sidonta toteutetaan ammattitaidolla ja huolellisesti”, toteaa Betoniteollisuus ry:n toimitusjohtaja Jussi Mattila.
Elementtikuljettaja: Aina voi kehittää turvallisuutta
Lujabetonin Pekka Ruotsalainen ja elementtikuljetuksiin erikoistuneen Kuljetus Grönberg Oy:n yrittäjä Juho Grönberg ovat yhtä mieltä, että rakennuselementtien kuljetuslogistiikan turvallisuudessa on kehittämisen varaa.
”Koulutus tuo toimintaan lisävarmuutta, ja arvaamattomiinkin tilanteisiin pystytään reagoimaan nopeasti. Nostolaitteisiin tai kiinnityskoukkuihin voi tulla mekaaninen vika ja ne saattavat pettää, jolloin tonnien painoinen elementti voi liikahtaa mihin suuntaan hyvänsä tai pahimmillaan pudota kokonaan”, Pekka kertoo.
”Pienempiä mutta ei vähäteltäviä uhkia ovat kuljettajien putoamiset, liukastumiset ja kaatumiset. Erityistä huomiota pitää kiinnittää elementtien purkupaikkaan, jotta se on vakaa, vahva ja turvallinen. Turvallisten toimintatapojen lisäksi tärkeää on saumaton yhteistyö rakennustyömailla elementtilastia käsittelevien ja vastaanottavien kanssa”, Juho täydentää.
Teksti ja kuva: Ilpo Lommi