c

Koskelan varikkohankkeessa hyödynnetään ICE-menetelmää, jolla suunnittelukysymykset ratkeavat kuin liukuhihnalla

Miten Koskelassa onnistuttiin kesken hankkeen jalkauttamaan tehokas toimintamalli, jolla on vuoden aikana onnistuttu ratkaisemaan jopa 500 suunnitteluun ja rakentamiseen liittyvää kysymystä?

Koskelan varikkohankkeella on ratkottu ICE-mallilla tehokkaasti jo 500 ongelmaa, kertoo projekti-insinöörimme Severi Särkilahti. Kuva: Sami Perttilä.

Rakennushankkeiden onnistunut suunnittelu ja toteutus vaatii toimivaa yhteistyötä ja ongelmanratkaisukykyä. Mitä suurempi hanke on kyseessä ja mitä useampi toimija siinä on mukana, sitä enemmän on myös haasteita ratkottavaksi ja yhteistyölle tarvetta.  

Vuonna 2029 valmistuvan Koskelan varikon työmaa on mittava. Valmistuessaan se kattaa noin 41 000 bruttoneliömetriä, ja sinne rakennetaan säilytystilat noin 50 raitiovaunulle, noin 13 vuorokausihuoltopaikkaa ja 13 kunnossapitopaikkaa, sorviraide sekä työvaunujen säilytys- ja huoltopaikkoja.  

Koskelan varikkohanketta rakennetaan Akseliksi nimetyn allianssiryhmän voimin, ja hankkeen mittakaavasta kertoo se, että sen parissa työskentelee lähes 300 asiantuntijaa allianssin eri organisaatioista eri puolelta Suomea. Osapuolia ovat Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n lisäksi päätoteuttaja Skanska sekä suunnitteluosapuolet Sweco, Sipti Infra, Rejlers ja Arkkitehtityöhuone APRT. 

Varikon tulevilla käyttäjillä on erilaisia tavoitteita aina ympäristövastuullisuudesta taloudellisuuteen ja toiminnallisuuteen. Se tuo mukanaan monenlaisia suunnittelun haasteita. Haasteita tulee myös siitä, että suuret rakennushankkeet ovat usein yksiöllisiä ja rakennusajat pitkiä – Koskelan varikkohanke kestää noin kuusi vuotta. 

“Koskelan varikkohankkeessa on tosi laaja sidosryhmä- ja käyttäjäpohja, joilla kaikilla on omia tavoitteitaan. Kysymys on siitä, miten me tätä kaikkea hallitsemme”, kertoo Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n hankejohtaja Lotta Koski-Lammi 

Osapuolten välisen yhteistyön tehostamiskesi ja tavoitteiden saavuttamiseksi Koskelan varikkohankkeessa otettiin vuosi sitten käyttöön VDC-malli. VDC-lyhenne tulee sanoista Virtual Design and Construction. Se on projektinjohtamisen viitekehys, jonka avulla Koskelassa on pystytty tehostamaan merkittävästi ongelmanratkaisua ja parantamaan yhteistyötä osapuolten välillä. 

Intensiivistä ongelmanratkaisua 

Koskelan varikkohanke on ollut käynnissä nyt lähes kaksi vuotta, joista VDC-malli on ollut käytössä vuoden. Mitä hyötyjä malli on tuonut hankkeelle ensimmäisen vuoden aikana? 

VDC koostuu kuudesta kokonaisuudesta, joista yksi ovat tehokkaat ICE eli Integrated Concurrent Engineering -ongelmanratkaisusessiot. 

Tehokas ongelmanratkaisu Koskelassa on kulminoitunut näihin ICE-sessioihin, joissa allianssiosapuolet työskentelevät yhdessä, ja joissa keskitytään vain ongelmanratkaisuun ja innovointiin. Suunnitteluun ja rakentamiseen liittyviä kysymyksiä on vuoden aikana onnistuttu ratkaisemaan yli 500. 

"Odotuksemme Koskelassa oli, että haasteita ratkotaan tiiviisti ja intensiivisesti, jotta niitä saataisiin myös ratkaistuksi sen sijaan, että tehtäisiin monta asiaa pitkään ja hitaasti. Kun solmut on saatu ratkaistua, voimme kukin viedä asioita eteenpäin omilla tahoillamme", Lotta kertoo. 

Mutta olivatpa suunnittelusessiot kuinka innovatiivisia ja tehokkaita tahansa, oleellista Lotan mukaan on se, mitä tapahtuu sessioita edeltävänä aikana ja niiden jälkeen. 

Samaa mieltä on myös Skanskan projektipäällikkö Kalle Timola. 

“Tässä ei ole kyse pelkästään ihmisten kokoamisesta yhteen, vaan myös dokumentaatiosta sekä digitaalisesta järjestelmästä, johon kaikilla on yhteinen pääsy ja josta tulokset pystytään jälkikäteen näkemään”, hän kertoo. 

"Se vaatii sitä, että mukana on henkilöitä, jotka fasilitoivat prosessia ja huolehtivat siitä, että kokonaisuus toimii: että tiedetään, mitä asioita käsitellään missäkin sessiossa ja milloin."  

500 ratkottua pulmaa – melko tehokasta ongelmanratkaisua. Katso videolta, mistä kaikki sai alkunsa ja mitkä ovat asiantuntijoidemme mielestä tärkeimmät pointit, kun ICE halutaan jalkauttaa osaksi ison hankkeen toimintaa.

Tavoitteena löytää parhaat käytännöt ja toimivimmat innovaatiot 

Lotalla on kokemusta monista suurhankkeista sekä tilaajana että konsulttina. Hänen mukaansa suurten hankkeiden haasteena on usein se, että hyvät ideat harvoin kehittyvät käytännön tasolle, saati uusiksi innovaatioiksi. 

Lotta onkin erityisen ylpeä siitä, että Koskelan varikkohankkeessa uusien innovaatioiden ja parhaiden käytäntöjen etsintä kirjattiin tavoitteisiin jo ennen hankkeen hankesuunnitteluvaihetta. 

Näin tavoite oli kirkas hankkeen alkutahdeista lähtien, ja se mahdollisti myös VDC-mallin käyttöönoton, hän kertoo. 

“Me panostamme aidosti innovaatioihin, eivätkä ne jää vain juhlapuheiden tasolle. Tavoite ei ole keksiä täysin uusia ideoita, vaan etsimme maailmalta jo kehitettyjä ja hyväksi todettuja innovaatioita, joita voimme hyödyntää. Tavoitteenamme Koskelassa on löytää parhaat ratkaisut ja myös kokeilla jotain uutta. VDC-mallin käyttöönotto on tästä erinomainen esimerkki.” 

Koskelassa hyödynnetään Skanskan kansainvälistä osaamista 

Mutta miten VDC-malli alun perin löysi tiensä Koskelan varikkohankkeeseen?  

Koskelan varikkohankkeessa otettiin kehitysvaiheessa käyttöön Scrum-projektinhallintamalli, jota on perinteisesti käytetty IT-alalla. 

Lotan kokemus Scrum-mallista oli positiivinen, minkä jälkeen Skanskan suosittelema rakennusalalle suunniteltu VDC vaikutti kiinnostavalta vaihtoehdolta. Skanskalla oli siitä myönteisiä kokemuksia esimerkiksi Norjasta, jossa mallin avulla Skanska on onnistunut tehostamaan toimintaansa merkittävästi. 

"VDC-malli ei varmaan ikinä olisi tullut meille käyttöön, ellei meillä olisi ollut kokemusta Scrumista. Kalle Timola kertoi, että Norjassa on käynnissä mielenkiintoinen Skanskan hanke, jossa tehdään jotain uudenlaista. Se kuulosti hyvin mielenkiintoiselta ja mietin, että tuo täytyy ehdottomasti nostaa esille Akselissa", Lotta kertoo. 

"Saimme Norjasta tukea VDC-mallin käyttöönottoon. Lisäksi prosessia on nyt helpompi viedä eteenpäin, kun saamme sieltä sparrausapua ja palautetta", Kalle jatkaa. 

Vieläkin enemmän tehoja irti tulevaisuudessa?  

Koskelan varikkohankkeen ensimmäisen VDC-vuoden jälkeen Kalle Timola, projekti-insinööri Severi Särkilahti, suunnittelupäällikkö Teemu Saarinen ja liiketoiminnan kehityspäällikkö Pekka Kujansuu saivat sertifikaatit Stanfordin yliopiston professori Martin Fischerin kehittämälle VDC-mallille.  

Lotan odotukset tulevaan ovat korkealla. 

“Minulla on aika kovat odotukset siitä, miten saisimme ne muutkin VDC-mallin osa-alueet toimimaan ja minkälaisia tuloksia niiltä voi odottaa, kun jo tämä ICE on ollut näin hyvä.” 

Hän myös kertoo, että Kaupunkiliikenne on ollut innoissaan mallista ja että eri tilaisuuksissa on huomattu Koskelan varikkohankkeen sujuvuus ja pohdittu, voisiko mallia hyödyntää laajemmin koko toimialan kehittämisen hyväksi. 

Päivitetty: 18.6.2025