c

Skanska tavoittelee jokaisessa hankkeessaan virheetöntä lopputulosta ja korjaa vastuullaan olevat puutteet

Lehdistötiedotteet 8.9.2020 7.40 CET

Helsingin Sanomat julkaisi tiistaina 8.9.2020 artikkelin, jossa muutamien Skanskan rakentamien taloyhtiöiden hallitusten jäsenet kertovat tyytymättömyydestään Skanskan toimintaan.

Jutussa tuotiin esille vaaraa aiheuttaneita tapauksia, kuten julkisivuun kiinnitettyjen profiilipalkkien putoamisia.

”Turvallisuus on meille kaikkein tärkein asia. Olemme äärimmäisen pahoillamme, että sellaisia puutteita on esiintynyt, joista on seurannut turvallisuusriskejä. Tällaista ei kerta kaikkiaan saa tapahtua. Olemme käyneet suunnittelijoidemme ja alihankkijoidemme kanssa läpi nämä puutteet ja rakennuskohteidemme suunnitelmat sekä sen, miten vastaavat tapahtumat jatkossa estetään”, sanoo toimialajohtaja Jukka Hörkkö Skanskalta. Kaikki Skanskan asuntorakennuskohteet, joissa on käytetty vastaavanlaisia rakenteita, on tarkastettu ja ilmenneet puutteet korjattu.

Artikkelissa oli esillä myös Skanskan rakentama BoKlok-yhtiö. Yhtiössä on ollut ongelmia esimerkiksi palokatkoissa. Skanskan näkemyksen mukaan suurin osa kohteen puutteista on korjattu, ja sen jälkeen toteutetuissa BoKlok-asuntokohteissa on huolehdittu paloturvallisuudesta asianmukaisella tavalla. Palokatkot ja muut paloturvallisuusratkaisut suunnitellaan ja toteutetaan rakennusmääräysten mukaisesti. BoKlok-suunnittelutiimissä on mukana myös palotekniikan asiantuntija, jonka kanssa käydään paloturvallisuussuunnitelmat rakennuskohteen osalta läpi.

Artikkelissa nostetaan esille joitakin taloyhtiöitä, joissa vuosikorjausprosessin hoitaminen on kestänyt poikkeuksellisen kauan. Toimialajohtaja Hörkkö pahoittelee tilannetta. ”Jokainen uuden asunnon ostaja luonnollisesti odottaa, että hänen kotinsa on mahdollisimman virheetön, ja jos puutteita löytyy, ne korjataan nopeasti. Olemme hyvin harmissamme, että emme ole onnistuneet palvelussamme kaikkien taloyhtiöiden kohdalla”, Hörkkö toteaa.

Jokaisessa rakennuskohteessa tehdään yleensä jonkin verran vuosikorjauksia, mutta suurimmassa osassa tapauksista korjaukset sujuvat hyvässä hengessä ja yhteisymmärryksessä. ”Joissakin taloyhtiöissä korjauksia on tehty selvästi normaalia pidempään, eikä näin saisi tietenkään käydä. Tämä on tietysti erittäin valitettavaa ja on monen tekijän summa. Mitään yhtä yksittäistä syytä tähän ei ole”, kertoo Hörkkö.

”Hyvä asiakaskokemus ja rakentamisen laatu ovat Skanskalle erittäin tärkeitä ja niiden eteen teemme töitä joka päivä. Olemme viime vuosien aikana kehittäneet jatkuvasti toimintamallejamme ja ottaneet käyttöön uusia kanavia asiakasviestintään”, jatkaa Hörkkö. Nykyisin Skanskan uusien asuntokohteiden asiakkaat voivat tehdä Skanskalle palvelupyyntöjä OmaSkanska-asiakaspalvelukanavan kautta. Skanska seuraa jatkuvasti sitä, millaisista asioista asiakkaat ottavat yhteyttä ja kauanko vastaaminen palvelupyyntöihin kestää.

Skanskalla käydään jatkuvasti läpi asiakkailta tullutta palautetta ja asiakastyytyväisyyttä mitataan säännöllisillä kyselyillä. Tulokset ovat keskimäärin varsin hyvällä tasolla. Rakennustoimialan yrityksiä mitataan useilla mittareilla. Yksi niistä on puolueeton, vuosittain ulkopuolisen tahon toteuttama EPSI Ratingin asiakastyytyväisyysindeksi. Skanskan tuorein EPSI Rating -tulos vuodelta 2019 on 77,5, mikä on EPSIn mukaan korkea.

Lisätietoja:

Skanska Oy, toimialajohtaja Jukka Hörkkö, puh. 040 572 8955, jukka.horkko[at]skanska.fi

Skanska Oy, viestintäpäällikkö Liisa Salmela, puh. 050 374 3070, liisa.salmela[at]skanska.fi

Skanskan toiminta Suomessa kattaa rakentamispalvelut, asuntojen ja toimitilojen projektikehityksen sekä julkisen sektorin elinkaarihankkeet. Rakentamispalveluihin kuuluvat talonrakentaminen, talotekniikkapalvelut sekä infrarakentaminen. Skanska Oy -konserni työllisti vuoden 2019 lopussa 2 179 henkilöä Suomessa.

 

Jaa