c

Esittelyssä: World Trade Centerin joukkoliikennekeskus Oculus

Skanska on rakentanut monia tunnettuja, näyttäviä ja teknisesti vaativia kohteita ympäri maailmaa. Yksi niistä on New Yorkin WTC:n joukkoliikennekeskus ja sen päärakennus Oculus, jossa eteerinen kauneus ja keveys yhdistyvät tiukkaan toiminnallisuuteen.

Oculus ja sen alla sijaitseva joukkoliikennekeskus PATH Hall valmistuivat WTC-iskuissa tuhoutuneen liikennekeskuksen paikalle tasan 15 vuotta iskujen jälkeen. Kyseessä on yksi New Yorkin vilkkaimmista joukkoliikenteen solmukohdista, jonka kautta kulkee päivittäin 250 000 ihmistä. Se onkin kaupungin kolmanneksi suurin joukkoliikenneasema Grand Central ja Pennsylvania -asemien jälkeen ja toimii linkkinä yhdelletoista metrolinjalle ja useille junalinjoille. Kyseessä on massiivinen rakennusprojekti, jonka näkyvin, maanpäällinen osa on sen päärakennus Oculus.

Oculus ja sen joukkoliikennekeskus edustavat Skanskan monialaista osaamista, jossa arkkitehtoniset arvot kohtaavat käytännölliset tekniset ratkaisut, ihmislähtöisen käytettävyyden ja toimivan kaupunkisuunnittelun.

Silmiä hivelevää funktionaalisuutta

Oculus on saanut nimensä rakennuksen sivuprofiilin muodosta, joka muistuttaa suurta silmää. Päädyistä katsottuna rakennus näyttää kuitenkin kyyhkyltä, joka on levittänyt siipensä noustakseen lentoon. Arkkitehti Santiago Calatrava halusi luoda rakennukselle uniikin muodon, joka toimii vieraanvaraisena ja symbolisena porttina kaupunkiin.

Oculus näyttää päädyistä katsottuna uljaalta kyyhkyltä, joka on levittänyt siipensä.

 

Oculuksen kauneus ei kuitenkaan ole vain katsojan silmässä, vaan myös toiminnallisuudessa. Oculus rakentuu valtavista teräskaarista ja niiden väliin asennetuista laseista. Kaarten ja lasien muodostama rakenne antaa Oculukselle sen ainutlaatuisen, epätodellisen muodon. Se on yhtä aikaa massiivinen, mutta kevyt ja ilmava kuin höyhen. Muotoa on ohjannut myös toiminnallisuus.

Uniikki rakenne päästää luonnonvalon tulvimaan läpi koko rakennuksen aina laiturialueelle asti. Teräskaarten väliin jäävä kattoaukko on myös sekä toiminnallinen että symbolinen. Hyvällä säällä se voidaan avata valon ja ilmanvaihdon lisäämiseksi. Se avataan myös vuosittain syyskuun 11. päivä kunnianosoituksena WTC-iskujen lähes 3000 uhrille.

Luonnonvaloa tulviva Oculuksen sisääntuloaula.

 

Silmää yksityiskohdille rakentamisen joka kohdassa

Oculuksen ja sen alaisen joukkoliikennekeskuksen rakentaminen oli monella tapaa vaativa ja monimutkainen prosessi ja insinöörityön taidonnäyte. Liikennekeskus sijaitsee keskellä ahtaasti rakennettua New Yorkia, mikä asetti omat rajoituksena työmaalle. Lisäksi keskuksen kautta kulkeva metrolinja 1 pidettiin toiminnassa koko rakentamisen ajan.

Valtavat teräsrakenteet kuljetettiin kokonaisina läpi New Yorkin.

 

Teräsrakenteiden valtava koko oli yhtä lailla kokonsa veroinen haaste. Massiivisten kaarten pystyttämiseksi piti valmistaa kaksi pelkästään tähän tehtävään suunniteltua torninosturia. Jokainen elementti oli eri kokoinen ja painoinen, joten niiden valmistaminen ja asentaminen oli poikkeuksellisen työläs ja tarkkuutta vaativa prosessi, jossa jokaisen palan piti loksahtaa paikalleen täydellisesti.

Logistisen haasteen muodosti se, että suurelementit kuljetettiin rakennuspaikalle kokonaisina Brooklynissa sijaitsevasta varastosta New Yorkin kapeiden katujen läpi. Yhden tiimin vastuulla oli pelkästään ajaa kuljetusreitti läpi kaksi kertaa päivässä ja mitata jokainen käännös sekä poistaa tarvittaessa lyhtypylväitä ja pysäköityjä autoja, että kuorma mahtuisi kulkemaan turvallisesti.Jotta projekti ei olisi käynyt liian helpoksi, hirmumyrsky Sandyn jäljiltä työmaalta piti poistaa yli 750 miljoonaa litraa vettä.

Massiiviset kaarteet pystytettiin kahden nosturin voimin.

 

Rakentajien kertomaa

Katso tältä videolta Oculusta rakentaneiden ihmisten kertomuksia ja kokemuksia tästä unohtumattomasta projektista.

 

Päivitetty: 12.4.2021