c

Poikkeustilanteessa viihtyisän ja toimivan kodin merkitys on korostunut

Muutaman viikon aikana valtava joukko ihmisiä on siirtynyt etätöihin. Oma rakas noin vuoden vanha uudiskotinikin on saanut uusia ulottuvuuksia: se on nyt myös työpaikka ja kuntoilutila viikkojen ajan. Vallitseva tilanne on saanut minut vielä enemmän pohtimaan kodin merkitystä, sen toimivuutta ja ominaisuuksia.

Helsingin Rakuunanpuisto

Hyvin suunniteltu koti tarjoaa puitteet niin elämiselle kuin toimivalle etätyöskentelylle. Yhdelle sopii töiden tekeminen sohvalla tai keittiön pöydän ääressä, mutta minulla läppäri pysyy työ-/vierashuoneessa. Näin erotan työ- ja vapaa-ajan. Muut kodin tilat ovat kuntoilua, rentoutumista, ruoanlaittoa ja vapaa-aikaa varten.

Uuden kodin edut korostuvat tässä tilanteessa: tekniikka, ilmanvaihto ja yhteydet pelaavat. On valoa, tilaa, hiljaisuutta ja toisaalta ulkoilmaa parvekkeella. Uusissa kodeissa on usein myös oma sauna, jossa moni nyt erityisen mielellään rentoutuu, kun taloyhtiön ja liikuntapaikan saunat ovat valitettavasti pois käytöstä.

Kodin merkitys on meille jokaiselle henkilökohtainen, rakas ja tärkeä asia. Omassa työssäni pohdin kotiin liittyviä käytännön asioita päivittäin. Asiakaskokemuksen jatkuva seuraaminen ja parantaminen ovat myös työni keskiössä ja sydämessäni.

Kuluttajien tyytyväisyys uudisasuntorakentamiseen korkealla tasolla

Suomessa nyt neljättä kertaa tehty EPSI Rating -tutkimus on tuore katsaus kuluttajien mielipiteisiin uudisasuntorakentamisesta. Se antaa hyvää pohjaa niin yksittäisten yritysten kuin koko toimialan kehittämiseen ja lisää alamme läpinäkyvyyttä.

Tuloksissa ilahdutti, että tutkimuksen mukaan kuluttaja-asiakkaiden tyytyväisyys uudisasuntorakentamiseen pysytteli toista vuotta peräkkäin kärkisijalla eri toimialojen välisessä vertailussa. Kuluttajat ovat tyytyväisempiä uudisasuntorakentamiseen kuin esimerkiksi henkilöliikenteeseen, sähkön vähittäismyyntiin tai pankki- ja rahoitusalaan.

Asiakasta pitää palvella silloin kun hän haluaa

Skanska onnistui toimialan keskiarvoa paremmin kaikissa imagon mittaamisen osa-alueissa, palvelun laadussa ja asiakasuskollisuudessa. Palvelun laatua arvioitaessa Skanska sai rakennusyhtiöistä korkeimmat indeksipisteet, 84,8.

Palvelun laatu tarkoittaa eri asioita eri ihmisille, mutta yhteydenpidon helppous ja palvelujen saavutettavuus ajasta ja paikasta riippumatta ovat osa hyvää asiakaskokemusta.

Skanskalla olemme jo yli vuoden tarjonneet laajasti digitaalista asiointia asuntokaupan eri vaiheissa. Yhä useampaa asunnonostajaa kiinnostaakin koko asuntokauppaprosessin hoitaminen digitaalisesti aina asunnon varaamisesta ostoon – vaikka omalta kotisohvalta käsin.

Skanskalle tunnustusta ympäristövastuullisuudesta

Ympäristöasiat kiinnostavat asunnonostajia yhä enemmän, mutta samalla kaivataan apua näiden asioiden arviointiin ja vertailuun. Tutkimuksen perusteella Skanskaa pidetään ympäristötietoisimpana rakennusyhtiönä.

Olemmekin tehneet tämän eteen paljon töitä, mistä esimerkkinä on RTS-ympäristöluokituksen käyttöönotto.

Suomen oloihin kehitetty, monipuolinen RTS-ympäristöluokitus kertoo, että oman kodin suunnittelussa ja toteutuksessa on huomioitu rakennuksen energiatehokkuus, hiilijalanjälki, sisäilman laatu, materiaalien turvallisuus, elinkaarikustannukset ja monet muut ympäristöön ja asumisviihtyvyyteen vaikuttavat tekijät. Kehitettävää kuitenkin edelleen riittää – ja se on hyvä asia!

Julkaistu 9.4.2020