c

Raudoittajaksi opitaan työtä tekemällä

Pete aloitti Skanskassa 14 vuotta sitten apumiehenä. Raudoittajan ura urkeni, kun Pete toi aktiivisesti esille, että työt kiinnostavat ja osaamistakin löytyy. Puuhakas ote työn tekemiseen ja toiminnan kehittämiseen jatkuu edelleen. ”Omalla sinnikkyydellä pääsee töissä hyvin eteenpäin”, toteaa raudoittaja Pete Risku.

”Olen sitä tyyppiä, joka miettii aina, kuinka työt voisi tehdä entistäkin helpommin ja vähemmällä vaivalla, mutta laadukkaasti”, Pete Risku sanoo.

”Olen sitä tyyppiä, joka miettii aina, kuinka työt voisi tehdä entistäkin helpommin ja vähemmällä vaivalla, mutta laadukkaasti. Tietysti asiaan vaikuttaa myös se, että haluan myös omien töideni sujuvan mahdollisimman jouheasti”, Pete nauraa. Hän ei arkaile tuoda esiin omia ja muiden ideoita esimerkiksi siitä, kuinka asiat voisi tehdä entistä tehokkaammin tai millaisia materiaaleja kannattaisi käyttää. Vaikka Pete on itse aktiivinen ja ideoita piisaa, hän ottaa mielellään vastaan neuvoja ja oppeja myös muilta.

Ammattilaiseksi konkareiden vanavedessä

Raudoittajan töitä ei opeteta ammattikoulussa vaan työtä tekemällä, kokeneemman työntekijän opastuksessa. Pete oppi itse aikoinaan työt vanhemmalta raudoittajalta ja nyt hän jakaa omaa osaamistaan eteenpäin. Hän toimii parhaillaan työmaaohjaajana 2+1-mallissa, jossa nuori käy ensin kaksi vuotta ammattikoulua ja siirtyy sitten viimeiseksi vuodeksi harjoittelemaan oppisopimuksella työntekoa käytännössä.

”2+1-mallissa on tiukka valintaprosessi, jolla varmistetaan, että nuori on oikeasti kiinnostunut työnteosta. Harjoittelun aikana töitä tehdään työmaalla ihan kunnolla”, Pete kertoo. ”On hienoa saada alasta kiinnostunut nuori opastettavaksi ja on palkitsevaa nähdä, kuinka nuori oppii ja kehittyy.”

Ohjaajana Pete haluaa antaa nuorille vastuun omasta tekemisestään. Hän seuraa harjoittelijan työtä mielellään sivummalla ja puuttuu asioihin vasta tarpeen vaatiessa – muutoin nuori voi tehdä työt vapaasti omalla tyylillään. ”En halua väkisin tuputtaa nuorille valmiita toimintamalleja, joiden mukaan hommat pitäisi tehdä. Toki neuvon ja näytän miten minä työn teen, mutta nopeaälyiset nuoret saattavat helposti keksiä paremmankin toteutustavan, josta me vanhemmat voimme ottaa oppia”, Pete sanoo.

Päivitetty: 20.9.2017