TOIMITILATRENDIT

Uusi vastaanottotila

Contact image Teksti: Daniel Retz Teksti: Daniel Retz
Hotellien lobby- ja toimistojen vastaanottotiloista on tullut uusia kohtaamispaikkojamme, täällä me työskentelemme, juomme kahvia ja olemme verkossa. Vastaanottotilat ovat myös yrityksen käyntikortti ulospäin, mikä asettaa uusia vaatimuksia toteutukselle ja palveluille.

Hotellin vastaanottovirkailija antoi aiemmin vain huoneen avaimen. Nyt tämä on muuttunut lähes täysin. Tänään hän voi olla koulutettu barista, joka osaa tarjoilla täydellisen espresso macchiaton. Myös toimistojen vastaanotto muistuttaa yhä enemmän hotellien lobbytiloja, loungeja ja baareja.

 

Ulrika Blom on arkkitehti Mer-nimisessä konsulttiyrityksessä. Hänen mielestään vastaanoton merkitys on muuttunut selvästi.

 

– Me piirrämme melko paljon toimistoja, ja nyt asiakkaat haluavat mukaan myös lounge-tilat. Se on erinomainen tapa tuoda esille omaa brändiä. Muutamissa toimeksiannoissa tiski on hävinnyt lähes täysin. Vastaanottovirkailija toimii enemmän isäntänä ja emäntänä.

 

Ulrike Blomin mukaan yritykset haluavat, että mielikuva vastaanotosta on samanlainen kuin yrityksen viestimä mielikuva toiminnastaan asiakkaille. Yrityksen tavaramerkki kietoutuu tehokkaasti vierailijan ympärille jo sisääntuloaulassa, jos se tehdään oikein.

 

– Tarkoituksena on, että kaikki kietoutuu toisiinsa ja tilanne tuntuu uskottavalta. Jos vierailija käy yrityksen kotisivuilla, on kokemuksen oltava sama myös yrityksen toimiston sisäänkäynnissä. Tämä puhuttelee erityisesti nuorempia ihmisiä. Tämä on tärkeä seikka ja se koskee sekä asiakkaita että uusia työntekijöitä. Sanoisin, että fyysisen tilan merkitys on tänään selkeämpi kuin viisi vuotta sitten.

 

Yritysten välinen yhteistyö, ns. co-working, on myös kehittänyt yrityksen vastaanoton luonnetta. Usean yrityksen edustajat tapaavat tilassa ja käyttävät sitä verkostoitumiseen.

 

– Yritykset voivat käyttää samaa kahvihuonetta ja neuvottelutilaa, ja vastaanotolla on täysin toinen ja aiempaa suurempi merkitys. Tämän huomaa siitä, että co-working-tilojen määrä on kasvanut selvästi. Olen varma, että ihmisten välinen vuorovaikutus kasvaa, kun vastaanottotiskin fyysistä tilaa pienennetään, toteaa Ulrika Blom.

 

Mikä voisi olla sellaisen rakennuksen nimi, jossa usea yritys jakaa yhteiset tilat keskenään? Yksi tällainen on Skanskan toimitilakiinteistö Malmö Livessä. Vastaanotto toimii sekä vuokralaisten että vierailijoiden palvelutiskinä – ja kahvilasta on tullut kohtauspaikka, joka houkuttelee vieraita sekä talon sisältä että ulkopuolelta.

 

– Pyrin siihen, että tunne saa valtaansa heti, kun vierailija tarttuu ulko-oven kädensijaan. Halusin, että vierailijat tunnistaisivat, kuinka sisääntulon kyltit, joissa on tammesta tehty rimateos, ja vastaanottotiski noudattavat samaa muotokieltä. Ne kuuluvat visuaalisesti yhteen, kertoo projektin arkkitehti Karin Sandqvist.

 

Atrium toimii toimitalon sydämenä ja vastaanoton kahvila on keskipiste. Neuvotteluhuoneet ja portaikkojen välinen kulku on käännetty atriumin suuntaan, mikä lisää sujuvuuden tunnetta. – Muotoilimme tiskin yhteistyössä Café Liven omistajien Peter Skogströmin ja Patrik Alemon kanssa. Näin pystyimme hahmottelemaan alusta lähtien, mihin suuntaan halusimme ihmisen kulkevan kahvilassa ja tilaustiskillä.

 

Karin Sandquist on tyytyväinen lopputulokseen, ja hän löysi sieltä myös itselleen työtilan.

 

– Café Liven atrium on täydellinen työpiste minulle kun olen kaupungilla, kaikkea löytyy: internet, kokoushuone ja mahdollisuus kahvitteluun ja lounaaseen. Uskon, että tällainen ympäristö tarjoaa tulevaisuudessa entistä enemmän palveluita.