c

Alla arvokiinteistöt ja vilkas kaupunkiliikenne, käsissä turvallisuus

Torninosturinkuljettajana Eero Hinkulalla on iso vastuu Grand Hansan työmaan sujuvuudesta. Samaan aikaan alla on Helsingin kantakaupungin arvokiinteistöjä ja vilkas liikenne.

Mannerheimintiellä liikennevalo vaihtuu punaiseksi ja autojono pysähtyy. Samaan aikaan yläilmoissa alkaa tapahtua, kun nosturinkuljettaja Eero Hinkula nostaa ylös nipun rakennustarvikkeita. Kun valot muutaman kymmenen sekunnin kuluttua vaihtuvat vihreäksi, kuorma liukuu jo turvallisesti kattojen yllä kohti päämääräänsä, eikä nostoa varmistavan liikenteenohjaajan eli ”tikkarimiehen” tarvitse pysäyttää liikennettä stop-merkillään.

Kokenut nosturinkuljettaja tekee työtään rauhallisesti ja varmasti, vaikka alla Mannerheimintien ja Kaivokadun kulmauksessa sekä Kaivopihalla sijaitsee yksi Helsingin arvostetuimmista – ja vilkkaimmista – kortteleista, jossa raitiovaunujen johtolinjat tuovat oman haasteensa.

Mittavassa projektissa Skanska saneeraa Hansatalosta ja yli 100-vuotiaista suojelukohteista, Uudesta Ylioppilastalosta sekä Hotelli Seurahuoneesta 224 huoneen Grand Hansa -hotellin.

”Ahtaassa paikassa torninosturin tehokkuus on omaa luokkaansa verrattuna autonosturiin. Nosturi vie tilaa vain 2,5 x 2,5 metriä, ja sen ulottuma on 75 metriä suuntaansa eli yhteensä 150 metriä. Nosturi on paikallaan koko runkovaiheen ajan, se ei tuki teitä, eikä sitä tarvitse siirrellä”, Eero kuvaa työvälineensä ylivoimaisuutta.

Turvallisuudessa ei tehdä kompromisseja

Grand Hansan työmaa on poikkeuksellinen myös nosturinkuljettajalle. Yli 90 prosenttia nostoista on erikoisnostoja, joissa nosturinkuljettajalla ei ole suoraa näköyhteyttä taakkaan. Kuorma siirtyy vaikka talon toiselle puolelle puomivaunun kameran, nostotyönohjaajan eli alamiehen sekä korkeus- ja etäisyysmittarin avulla. Kommunikointiin käytetään radiopuhelimia, ja pian testiin on tulossa uusimpia, turvallisuutta entisestään parantavia malleja, joissa kanava aukeaa puheella kahteen suuntaan. Kun tangenttia ei tarvitse painaa, alamiehenkin kädet jäävät vapaaksi.

nosturikuski Eero Hinkula 2.jpg

Eero Hinkula torninosturin puikoissa.

Erikoisempien kuormien kohdalla Eero neuvottelee nostokulmista ja -pisteistä myös työnjohdon kanssa.

”Tykkään säätämisestä. Rutiinien lisäksi on hyvä välillä rassata päätään. On mukava huomata, että omaa asiantuntijuutta arvostetaan ja mielipiteeni otetaan huomioon.”

Vielä 10 vuoden jälkeen työ kiehtoo edelleen, vaikka alun perin hän aikoi olla tehtävässä vain muutaman vuoden. Hinkulan mukaan haasteet eivät lopu koskaan, sillä suoritus on aina jokin yhdistelmä kuormasta, ympäröivistä olosuhteista ja nopeudesta.

”Suoritus on harvoin 100-prosenttisen täydellinen. Turvallisuudessa ei kuitenkaan tehdä minkäänlaisia kompromisseja. Runkovaiheessa nosturinkuljettajan rooli on tärkeä, mutta silti työtä täytyy tauottaa niin, että työskentely on turvallista ja työstä myös palautuu”, Eero kuvaa työn haasteita.

Katseen alla laatu ja turvallisuus

Nosturinkuljettaja ottaa oman alueensa lisäksi kantaa havaitsemiinsa laatu- ja turvallisuuspoikkeamiin, jos sellaisia eteen sattuu. Esimerkiksi puuttuvista turva-aidoista hän ottaa yhteyttä työnjohtoon tai laittaa vähemmän kiireellisistä asioista merkinnän laadun- ja turvallisuudenhallinnan ohjelmisto Congridiin, jonka kautta eri osapuolet pystyvät reaaliaikaisesti tekemään ja seuraamaan turvallisuushavaintoja.

”Koen, että nostoissa kannattaa ottaa ensimmäisestä päivästä asti tiukka linja, jotta homma pysyy lapasessa. Kyse on sekä rakentajien että sivullisten turvallisuudesta.”

Työpaikan taukojumpasta käy kipuaminen 50 metrin torniin reilussa parissa minuutissa. Kunto onkin todettu hyväksi mastotyöntekijän kuntotarkastuksessa. Vapaa-ajalla Eero pyöräilee ja käy kuntosalilla sekä retkeilee perheen ja ystävien kanssa.