Suomalaisen äitinsä myötä Yianni tuntee paikallisen kulttuurin ominaispiirteet. ”Kansainvälinen asiakas on Suomessa usein vieraassa ympäristössä. Se, että olen asiakkaiden tavoitettavissa ja puhun heidän kanssaan samaa kieltä, synnyttää luottamusta. Monille kansainvälisille asiakkaille esimerkiksi niin kutsuttu virka-aika on vieras käsite, kun taas me Suomessa teemme selkeämmän eron työ- ja vapaa-ajan välille ja pidämme kesäisin neljän viikon kesälomat”, Yianni pohtii kulttuurienvälisiä eroja.
Small talkia, kuulumisia ja kannustusta
Yianni tietää, että kansainväliset asiakkaat arvostavat suomalaisissa erityisesti rehellisyyttä ja sitä, että mahdolliset haasteet tuodaan rohkeasti esille jo neuvotteluvaiheessa. ”Me taas voimme oppia muista kulttuureista small talkia; heti ei tarvitse sännätä suoraan asiaan. Ensin voi kysyä, oliko hyvät lomat ja jutella vaikka säästä”, Yianni vinkkaa.
Esimiehenä Yianni pyrkii ensisijaisesti kannustamaan ja tukemaan alaisiaan. ”On tärkeää, että ihmiset saavat itse ottaa vastuuta. Tarvittaessa en kuitenkaan epäröi puuttua asioihin ja tuoda omaa mielipidettäni esille. Tyyppinä innostun nopeasti, ja toivon saavani muutkin ihmiset innostumaan.”
Työpaikalla Yiannia kutsutaankin Miten menee -mieheksi. ”Aina on aikaa kysyä, mitä kuuluu. Olen esimies silloin kun tarvitsee, muuten olen kollega.”