c

Toimisto kaupungin kattojen yllä

Ensimmäisen kerran Matti kapusi rakennusnosturiin vuonna 1967. Rakennusalaan hän tutustui jo vanhempiensa apumiehenä työmaalla, ja nosturi tuli tutuksi luonnostaan kuin autolla ajaminen.

Parhaillaan Helsingin Telakkarannassa työskentelevä nosturinkuljettajan Matti Mäenpään työssä luottamus on kaiken a ja o. Tiivis yhteydenpito alamiesten kanssa on tärkeää, mutta pääsee yläilmoissa nauttimaan omasta rauhastakin.

Skanskan palvelukseen Matti Mäenpää siirtyi vuonna 1995. Sittemmin konkarin opeista on hyötynyt moni nuori skanskalainen. Nykyään nosturinkuljettajilta vaaditaan vähintään 20 vuoden ikää sekä vuoden työkokemusta rakennusalalta, nostotyökokemusta tai työkokemusta teollisuudesta, jossa tehdään nostotöitä. Nosturinkuljettajat käyvät noin puolen vuoden mittaisen, käytännönläheisen peruskoulutuksen ja suorittavat torninosturinkuljettajan ajokortin.

Puhelias ja sosiaalinen Matti kertoo, että nosturikuskin tehtävässä parasta on tietynlainen vapaus. ”Tykkään olla omassa rauhassa, erossa kaikesta ”hössötyksestä”. Toki tähänkin työhön on omat sääntönsä, joita on tarkkaavaisesti noudatettava”, Matti sanoo.

Työ vaatii muun muassa pitkäjänteisyyttä, tarkkuutta ja hyvää stereonäköä. Nosturia ohjataan kahvoilla ja näkyvyyttä tehostetaan kameroilla. Jos pimeitä kulmia syntyy, saa Matti tarvittavat ohjeet alhaalta radiopuhelimella tai käsimerkeillä. Sumussa tai huonolla säällä nostoja ei tehdä. ”Aikoinaan yhteydenpito hoidettiin huutamalla. Mitä kauempana oltiin, sitä kovempaa huudettiin”, Matti kertoo.

Tikapuita pitkin taivaaseen

Työpäivinä Matti herää jo neljältä aamulla, keittää kahvit ja tekee eväät. Kotoa hän lähtee viiden maissa, jotta on ajoissa työmaalla ennen kuutta. Työt alkavat vasta seitsemältä, mutta Matti haluaa olla ajoissa paikalla.

Kun kuulumiset on alhaalla vaihdettu ja työtilanne käyty läpi, lähtee Matti kohti omaa toimistoaan. ”Ei sinne hissiä ole, ihan itse kiivetään”, Matti nauraa. ”Torniin johtaa vinot tikkaat, joiden takana on turvallisuuden takaava selkäsuoja. Neljän metrin välein on taso huilaamista varten, mutta etenkin tuulella ja pakkasella ylös haluaa kyllä mahdollisimman nopeasti – kauniilla kelillä saattaakin jäädä hetkeksi ihailemaan maisemia”, Matti kertoo.

Ylhäältä käsin työmaan tilanteen hahmottaa hyvin. Näin Matti pystyy esimerkiksi tarvittaessa neuvomaan, mistä uudet työmaalle toimitetut tavarat löytyvät. Kerran viikossa hän myös tarkistaa nosturin kunnon ja hoitaa tarvittavat pikkuhuollot ja rasvaukset.

Luottamus on työssä a ja o

Tiivis yhteydenpito ylä- ja alakerran välillä on tärkeää työmaan turvallisuuden varmistamisessa. ”Kuormaa ei saa viedä ikinä ihmisten yli – eikä kuorman alta saa koskaan kulkea”, Matti muistuttaa.

Jokainen nosto suunnitellaan huolellisesti ennakkoon. ”Luottamus on tässä työssä kaiken a ja o. Uuden porukan kanssa työskennellessä huomaa hyvin, kuinka luottamus  matkan varrella kasvaa: mitä paremmin he oppivat, kuinka kuorman tuon, sitä sutjakammin hommat sujuvat.”

Torninosturin asentaminen Telakkarannan työmaalla

Jaa
Päivitetty: 29.8.2018