c

Koneen lippulaiva rakenteilla Espoon Keilalahteen

Lehdistötiedotteet 16.11.2000 12.03 CET

"Espoon Keilalahteen valmistuvan Kone Buildingin harjannostajaisia vietetään tänään 16.11.2000. Tästä Stadionin torniakin korkeammasta, 18-kerroksisesta toimistotornista muodostuu kansainvälisen hissiyhtiön lippulaiva.

Design & Build -periaatteella toteuttavan hankkeen projektinjohto-urakoitsija on Skanska Etelä-Suomi Oy, jonka vastuulla on rakentamisen lisäksi projektin koordinointi sekä suunnittelun ohjaus. Koneen toimistorakennuksen omistavat puoliksi Sampo-konserniin kuuluva Teollisuusvakuutus Oy ja Kone Oyj. Kohteen arkkitehti on Antti-Matti Siikala, joka on suunnitellut kolmelta sivulta lasisen, hoikan toimistotornin Länsiväylän varteen.

Rakennuksen on määrä valmistua elokuussa 2001, ja sen viiteen ylimpään kerrokseen muuttaa Koneen Munkkiniemen toimitalosta 60-70 konsernijohdon toimihenkilöä. Alimmat kerrokset, 2-10, vuokrataan ulkopuolisille yrityksille.

Rakennuksen erikoisuuksia ovat merenpuoleisella sivulla neljä lasiseinäistä näköalahissiä, jotka muodostavat ""liikkuvan"" julkisivun. Hissit edustavat uusinta tekniikkaa ja niiden sydän on EcoDisc-nostomoottori, jonka tuotannolle on myönnetty ISO 14001 -standardin mukainen sertifikaatti. Moottori säästää noin 30 prosenttia energiaa vastaaviin perinteisiin hissimoottoreihin verrattuna.

Hissikorien sisäseinille asennetaan näyttötaulut, joihin voidaan ohjelmoida tiedot vaikkapa alla näkyvän Länsiväylän liikennneruuhkista, merisäästä ja ravintolan lounasvaihtoehdoista. Hissien ryhmäohjausjärjestelmät perustuvat keinoälyyn, ja hissit on testattu maailman pisimmässä testikuilussa, Lohjan Tytyrin kaivoksessa.

Rakennusteknisesti erittäin vaativa toimistorakennus on perustettu osin meren päälle. Perustuksen alla on halkaisijaltaan 1,5 m:n kokoisia suurpaaluja, jotka on sidottu yhteen raskaasti raudoitetuilla 1,5 x 2,5 m:n kokoisilla palkeilla. Rakenteen päälle on valettu 300 mm:n teräsbetonilaatta, joka sitoo palkit yhtenäiseksi rakenteeksi.

Rakennuksen jäykistävänä rakenteena on liukuvalettu, pohjapinta-alaltaan vain 3,5 x 17,3 m:n kokoinen, mutta 75 m:n korkuinen porras- ja talotekniikkakuilu. Se on jälkijännitetty 24 m meren pinnan yläpuolella. Rakenteen liukuvalu on kestänyt kolmivuorotyönä viisi viikkoa. Liukuvalurakenteen toleranssi on vain 25 mm.

Porraskuiluun tukeutuen on rakennettu hoikka ja kevyt teräsrunkoinen ja lasiseinäinen toimisto-osa. Esimerkiksi huonekorkeudeltaan 3,9 m:n kerrosten välipohjat ovat profiilipellin päälle paikallavalettuja, vain 130 mm:n paksuisia betonilaattoja. Rakennuksen fasadi on lasinen, teräsrunkoinen kaksoisjulkisivujärjestelmä.

Kone Building pähkinänkuoressa

- rakennuskustannukset 120 mmk - tilavuus 42 167 m3 - kokonaisala 9 787 m2 - korkeus 75 m, kerroksia 18 - autopaikkoja 163 kpl, autopaikoitus toteutettu yhteistyössä viereisen Radiolinjan toimistorakennuksen kanssa - aikataulu 1.11.1999 - 31.8.2001

- rakennuttaja: Kiinteistö Oy Kone Building - projektinjohtourakoitsija: Skanska Etelä-Suomi Oy - rakennuttajakonsultti: Indepro Oy - arkkitehti: Arkkitehtitoimisto SARC Oy - rakennesuunnittelija: Ins.tsto Magnus Malmberg Oy

Lisätietoja :

Skanska Etelä-Suomi Oy projektipäällikkö Juhani Karhu puh. (09) 6152 2034 tai 040 5933 783

Kone Oyj hallintojohtaja Risto Roto puh. 0204 754 250 tai 0400 703 318

www.kone.com

Skanska Oy, Viestintä Cristina Rinnetie-Uski puh. (09) 6152 2300 Contact

Kuva kohteesta: www.pressi.com

"

Jaa