c

Skanska mukana ratkaisemassa arjen yhtälöä EK:n työ + perhe -kampanjassa

Lehdistötiedotteet 1.4.2019 7.00 CET

Skanska on mukana Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n #työplusperhe-kampanjassa. Kampanja haastaa työnantajia etsimään työn ja perheen yhteensovittamista tukevia ratkaisuja jokaisen työpaikan omista lähtökohdista käsin.

EK:n Työ + perhe -kampanjassa on mukana suuri joukko yrityksiä.

Työpaikat ovat erilaisia ja siksi käyttökelpoiset ratkaisut vaihtelevat huomattavasti esimerkiksi toimistotyön ja teollisuustyön välillä.

”Olemme tietoisia työn ja perheen yhteensovittamiseen liittyvistä haasteista. Teimme Skanskassa pari vuotta sitten kattavan tilannekartoituksen Väestöliiton pilottiohjelmassa ja sen pohjalta tunnistimme kehittämiskohteita, joita lähdimme ratkomaan”, toteaa Skanska Oy:n henkilöstöjohtaja Nina Jankola-Väntär.

”Yhtenä ratkaisuna työajan parempaan joustamiseen olemme Skanskassa ottaneet käyttöön toimistoilla joustotyöajan, jossa työaika on keskimäärin 37,5 h viikossa neljän kuukauden ajanjakson aikana. Joustotyöajassa toimihenkilö voi omaehtoisesti ja työtilanteen mukaan tehdä päivittäisen työajan yhdessä tai useammassa jaksossa. Työaika voi sijoittua kello 6.00 ja 22.00 väliselle ajalle”, kertoo Jankola-Väntär.

”Joustotyöajan käyttöönotto on merkittävä askel, mutta rakennusalalla on vielä haasteita erityisesti työmaatehtäviin liittyvissä työaikakysymyksissä ja siihen kartoitamme parhaillaan ratkaisuvaihtoehtoja pilottien avulla”, Jankola-Väntär sanoo.

EK:n teettämän Taloustutkimuksen kyselyn mukaan yrityksissä ollaan huolissaan syntyvyyden laskusta. Kyselyyn vastanneet yritysjohtajat myös uskovat, että epävarmuus työn ja perheen yhteensovittamisesta vaikuttaa perheiden suunnitelmiin lasten saamisesta. 

Perheet päättävät itse lasten saamisesta, mutta elinkeinoelämä voi olla rakentamassa sellaista yhteiskuntaa, jossa perheet kokevat työn ja perheen olevan yhdistettävissä oleva yhtälö. ”Kyse on sekä asenteista että teoista, joilla voidaan helpottaa työn ja muun elämän yhteensovittamista, ja näin lisätä elämän tasapainoa sekä arjen hyvinvointia”, Jankola-Väntär summaa.

Kampanjastartissa on mukana joukko erikokoisia yrityksiä sekä teollisuudesta että palvelualoilta. Mukana olevat yritykset ovat Skanskan lisäksi ABB Oy, Barona Oy, DNA Oyj, Elomatic Oy, Oy Fiblon Ab, Finavia Oyj, Geriwell Oy, Helkone Group Oy, Kilta Henkilöstöpalvelu Oy, Knowit Oy, KONE Oyj, Koti Puhtaaksi Oy, McDonald’s Suomi, Pilke päiväkodit Oy, RATEKO, Saintex Oy, Turku Energia Oy ja Veikkaus Oy.

Lisätietoja kampanjasta ja siihen liittymisestä: www.ek.fi/tyoplusperhe

Lisätietoja Skanskan osallistumisesta kampanjaan:

Skanska Oy, henkilöstöjohtaja Nina Jankola-Väntär, puh. 040 5432417 nina.jankola-vantar[at]skanska.fi

Skanska Oy, markkinointi- ja viestintäjohtaja Cristina Rinnetie-Uski, puh. 040 5019816, cristina.rinnetie-uski[at]skanska.fi

Skanskan toiminta Suomessa kattaa rakentamispalvelut, asuntojen ja toimitilojen projektikehityksen sekä julkisen sektorin elinkaarihankkeet. Rakentamispalveluihin kuuluvat talonrakentaminen, talotekniikkapalvelut sekä infrarakentaminen. Skanska Oy -konserni työllisti vuoden 2018 lopussa 2 152 henkilöä Suomessa.

Jaa