c

Hyvinvointivalmennus tsemppaa energisempään arkeen

Kun työnjohtaja Ari Honkanen astui peilin eteen syksyllä 2018, näky ei juuri ilahduttanut. ”Sivuprofiilia katsoessa ajattelin, että nyt pitää kyllä tehdä jotain. Halusin nähdä, miten vanha ukko jaksaa nuorten rinnalla.”

Työnjohtaja Ari Honkanen (oik.) osallistui Skanskan ja Motivireen tarjoamaan hyvinvointivalmennukseen. Kuvassa myös Motivireen valmentaja Ville Penttilä.

Arin työporukasta moni oli lähtenyt mukaan Skanskan kaikille työntekijöille tarjoamaan vapaaehtoiseen Motivire-hyvinvointivalmennukseen. Valmennuksen kautta Arikin sai avukseen kehonkoostumusmittauksen, henkilökohtaisia valmennustapaamisia ja tietoutta ravinnosta ja levosta.

”Selvisi, että söin ihan liian vähän. Karkkia ja alkoholia taas kului turhan paljon. Lisäsin ruoan määrää, jätin herkut pois ja aloin syömään iltaisin kaurapuuroa. Siinä alkoi unikin maittaa paremmin. Kymmenen viikon ajan painoa tippui kilo viikossa, ja sisärasvakin laski normaalin tasolle”, Ari kertoo nyt. Seuraava tavoite on ulkoutua lenkkipolulle ja punttisalille.

Rankka työpäivä vaatii keholta riittävää palautumista

Skanska Suomen kaikkien aikojen laajin työhyvinvointihanke Motivire-valmennus mittaa, opastaa ja tsemppaa kohti energisempää arkea. Tarkoitus on kannustaa kaikkia skanskalaisia pitämään huolta omasta voinnistaan perusarjessa, pieninkin muutoksin. Energisemmässä arjessa avainroolissa ovat hyvä uni, ruoka ja sopiva määrä liikuntaa.

”Työpäivän aikana kertyneen kuormituksen palautumista on ollut mielenkiintoista seurata kotona Firstbeat-mittauksen kautta. Yllätyin, että stressitasot eivät välttämättä palaudu rankan päivän jälkeen ollenkaan, jos illalla on vielä menoa ja unetkin jää heikoiksi”, sanoo rakennusmies Lari-Matti Miettinen.

Lari-Matti jäi aiemmin iltaisin helposti tuijottamaan telkkaria ja räpläämään kännykkää, vaikka kroppa viesti jo väsymyksestä. Nyt unen laatuun ja määrään kiinnittää enemmän huomiota. ”Menen aiemmin nukkumaan ja rauhoitun tietoisesti iltaan. Pimeä aika ja aikaiset aamut on edelleen haastava yhdistelmä, mutta painiharrastus ja säännölliset syömiset auttavat.”

Suunnitelmallisuutta syömiseen

Pienillä muutoksilla suuria tuloksia saavutti myös mittamies Aki Vehman. ”Aloin valmennuksen myötä kiinnittämään huomiota ateriarytmiini ja näin mustaa valkoisella, miten paljon pienetkin muutokset syömisessä vaikuttavat hyvinvointiin. Kehonkoostumusmittaus paljasti, että jo kolmessa kuukaudessa lihasmassa oli lisääntynyt merkittävästi, vaikka olin treenannut kuten ennenkin.”

Aiemmin lämmin ruoka saattoi Akilta jäädä töiden jälkeen usein syömättä. Suunnitelmallisuus ei lopulta vaatinut ihmekonsteja. ”Teen kerran viikossa isomman satsin ruokaa, se on sitten helppo lämmittää kotiin tultua. Nälkäisenä ei tee tyhjän jääkaapin edessä samalla tavalla hätäisiä päätöksiä tai skippaa ruokaa kokonaan.”

Ote energisempään arkeen

Miesten työmaalla puheenaiheet liippaavat nyt useammin omaa jaksamista ja oivalluksia arjesta jaetaan herkemmin. Kahvitauolla näkyy vähemmän pullaa ja enemmän hedelmiä ja jogurttia. ”Valmennuksesta jää käteen varmuus siitä, että tekee asioita oikein. Tulokset motivoivat jatkamaan ja ottamaan vastuuta omasta jaksamisesta. Sitä ei voi kukaan muu itsensä puolesta tehdä”, pohtii Lari-Matti.

”Hienoa on, että on tällainen mahdollisuus tarjottu niille, jotka sen haluavat käyttää. Kun motivaatio on kunnossa ja halua piisaa, muutokset eivät tunnu mahdottomilta”, toteavat Ari ja Aki.

Parempaa arkea hyvinvointivalmennuksella

Skanska tarjoaa jokaiselle työntekijälleen mahdollisuuden kehittää arjen hyvinvointiosaamistaan työajalla ja -paikalla tapahtuvilla henkilökohtaisilla hyvinvointivalmennuksilla. Valmennuksiin kuuluu Motivire Oy:n toteuttamat henkilökohtaiset valmentajatapaamiset sekä kehon muutoksista kertovat mittaukset.

Jaa
Päivitetty: 9.4.2019