c

Pyhä Barbara suojelee E18-moottoritiehankkeen tunneleissa työskenteleviä ja kulkevia

Lehdistötiedotteet 5.7.2006 11:01 CET

E18 Muurla–Lohja-moottoritiehankkeessa Karnaisten tunnelin länsipään suuaukolle Lohjan Karstussa pystytettiin keskiviikkona 5. heinäkuuta kaivosmiesten suojeluspyhimyksen, Pyhän Barbaran patsas. Pyhä Barbara suojelee maan alla työskenteleviä ja muita tunneleissa kulkevia. Patsaiden pystytys tunneleihin on yleinen tapa katolisissa maissa.

Patsaan pystytti tunneliurakoitsija Skanska Tekra Oy:n slovakialainen yhteistyökumppani, Skanska BS a.s. Pyhän Barbaran patsaan pystyttäjä on aina nainen ja hänen mukaansa myös nimetään tunneli, johon patsas laitetaan. Karnaisissa patsaan pystyttäjänä toimi Slovakian suurlähettiläs Viera Stupáková.

Tilaisuudessa Skanska BS:n henkilökunta nimesi molemmat tunnelit perinteidensä mukaisesti tunnelien suojelijoiden mukaan. Karnaisten tunnelista tuli Janan tunneli Skanska BS:n Suomen osaston johtajan Juraj Jezekin vaimon, Jana Jezekovan mukaan.

Pyhä Barbara suojelee myös Vuosaaren satamahankkeen tunneleissa, Labbackan ratatunnelin ja Porvarinlahden tietunnelin pohjoiselle suuaukolla, jonne Skanska B S a.s:n tunnelinrakentajat pystyttivät patsaan viime vuoden marraskuussa.

Muurlan ja Lohjan välille seitsemän tunnelia

Muurlan ja Lohjan välille (valtatie 1) rakennetaan vuosien 2005–2009 aikana moottoritie. Uusi E18-moottoritieosuus avataan liikenteelle marraskuussa 2008, minkä jälkeen Turun ja Helsingin välinen matka on kokonaan moottoritietä.

Tiehallinnon tilaaman hankkeen toteuttamisesta vastaa Tieyhtiö Ykköstie Oy, joka teettää suunnittelu-, rakentamis- ja kunnossapitotyöt Työyhteenliittymällä E18. Työyhteenliittymän osakkaina ovat Skanska Tekra Oy sekä Lemcon Oy.

Tulevasta 51 kilometrin tieosuudesta yli 10 prosenttia on tunneleita. Tunneleita rakennetaan osuudelle yhteensä seitsemän ja niiden yhteispituus on 5,2 kilometriä. Karnaisten tunneli, jossa on rinnakkain kumpaankin ajosuuntaan 2,2 kilometriä pitkä tunneli, on valmistuessaan Suomen pisin maantietunneli. Karnaisten tunnelia on louhittu tällä hetkellä länsipäästä 2 x 100 m ja itäpäästä 2 x 300 m. Orosmäen tunneleiden louhinnat ovat aluillaan. Kalliota näissä kahdessa tunnelissa louhitaan yhteensä noin 630.000 m3.

Skanska Tekra Oy louhii Karnaisten ja Orosmäen tunneleiden lisäksi Lehmihaan tunnelin. Yhteistyökumppanina tunnelilouhinnoissa on slovakialainen Skanska BS a.s., joka vastaa Karnaisten tunnelin länsipään sekä Orosmäen tunnelin itäpään louhinnoista. Skanska BS tuo E18-hankkeeseen yhteensä 60 slovakialaista tunnelirakentamisen ammattilaista. Yritys on aikaisemmin ollut mukana Suomessa mm. Vuosaaren satamahankkeen tietunneleiden ja Maarianhaminan jätevedenpuhdistamon rakentamisessa.

Pitkämäen, Tervakorven, Lakianmäen ja Hepomäen tunneleiden tunneliurakoitsija on Lemcon Oy. Kaikkien tunneleiden louhinnat ovat hyvässä vauhdissa.

Pyhä Barbara

Pyhä Barbara oli heettiläisen kauppiaan Dioscuroksen tytär, joka eli 200- ja 300-lukujen vaihteessa jKr. Perimätiedon mukaan isä sulki tyttärensä linnan torniin aina matkoille lähtiessään varjellakseen tätä kosijoilta ja heettiläisille vierailta vaikutuksilta. Barbara kääntyi kuitenkin kristinuskoon ja teetti torniinsa kolmannen ikkunan pyhän kolminaisuuden merkiksi.

Hurjistunut isä sulki tyttärensä kokonaan torniin. Barbara rukoili Kristusta avukseen, jolloin salama halkaisi tornin ja tyttö pääsi pakenemaan. Takaa-ajajien ahdistamana Barbara kosketti kalliota, joka halkesi ja katkaisi takaa-ajajien tien. Lopulta Barbara kuitenkin vangittiin. Häntä kidutettiin, jotta hän luopuisi kristinuskosta. Tätä hän ei kuitenkaan tehnyt ja isä määrättiin mestaamaan tyttärensä katkaisemalla tämän pään. Noutaja saapui myös julmalle isälle. Hän kuoli salamaniskuun palatessaan mestauspaikalta.

Lisätietoja:

Hannu Tomperi, työpäällikkö, Skanska Tekra Oy, puh. 040 517 6214. Jenni Virtanen, tiedottaja, Työyhteenliittymä E18, puh. 040 831 1289.

www.ykkostie.net